W celu uniknięcia natężenia prac na koniec roku obrotowego inwentaryzację należności można rozpocząć 3 miesiące przed końcem roku obrotowego. Zezwala na to art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem termin inwentaryzacji należności uważa się za dotrzymany, jeżeli rozpoczęto ją nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku.
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek, czy rozciąganie w czasie prac, to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Ustawa o rachunkowości nie precyzuje do końca kwestii technicznych i organizacyjnych dotyczących inwentaryzacji, pozostawiając to kierownictwu. Dlatego rozpoczynając prowadzenie działalności tak ważne jest dodanie do polityki rachunkowości zasad, które będą pomagały w późniejszej poprawnej inwentaryzacji.
Nieprawidłowości, jakie pojawiają się w związku z inwentaryzacją jest wiele - trzeba je znać, aby ich uniknąć.
- dowiesz się, jakie są metody inwentaryzacji.
- przeczytasz o obowiązkach zespołu spisowego w związku z zakończeniem spisów z natury.
- zdobędziesz wiedzę na temat rozliczania różnic inwentaryzacyjnych.
- zyskasz informacje o terminie przechowywania dokumentów inwentaryzacyjnych.